Înscrierile se fac până la sfârşitul lunii martie.Pentru a primi grantul trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții:
1. O comunitate trebuie să înscrie cel puțin 15 copii provenind din familii defavorizate şi care încă nu au fost înscrişi la grădiniță;
2. Directorul școlii trebuie să obțină aprobare oficială de la Inspectoratul Școlar Județean pentru formarea unei grupe noi.
Pentru mai multe detalii şi pentru formularul de aplicare contactați-o pe Elena Mocăniță: elena.mocanita[@]ovid.ro
Eficacitatea programului pilot Fiecare Copil în Grădiniţă a determinat Parlamentul României să transforme mecanismul central al acestuia în program național, în vigoare începând cu februarie 2016. Astfel, toate familiile care trăiesc sub limita sărăciei pot primi tichete sociale pentru grădiniță (în valoare de 50 lei/ lună) dacă își aduc zilnic copiii la grădiniță. Cu acest prim pas, OvidiuRo își asumă rolul de Agenție pentru Educație Timpurie, mobilizând resurse publice și private pentru a asigura educație preșcolară de calitate pentru cei mai săraci copii din România.
În 2016, parte a eforturilor de facilitare a implementării Legii Fiecare Copil în Grădiniță, echipa OvidiuRo a avut întâlniri cu echipe locale din 99 cele mai defavorizate comunități din 15 județe. De departe, cel mai frecvent invocat motiv pentru care autoritățile nu înscriu toți copiii de 3-5 ani la grădiniță este “lipsa spațiului”. Este ceva obișnuit ca, atunci când grădinița se ocupă la capacitatea prestabilită, înscrierile să se oprească pur și simplu.
În absența unor liste de așteptare sau a vreunei proceduri oficiale de comunicare a faptului că există mai mulți copii de grădiniță decât cel din planul de învățământ, copiii din medii vulnerabile sunt ignorați ani de-a rândul.
O contribuție în valoare de 40,000€ din partea NN Romania a făcut posibile granturile Hai la grădiniță! în anul școlar 2017-2018, prin care OvidiuRo încuraja directorii de școli din comunitățile cele mai sărace să formeze noi grupe de grădiniță și să găsească soluția la problema concretă ce făcea imposibilă înscrierea tuturor copiilor de 3-5 ani.
În septembrie 2017, granturile Hai la grădiniță! au mers înspre 12 comunități defavorizate – Săsciori (Alba), Hilișeu-Horia (Botoșani), Boroșneu-Mare (Covasna), Costeștii din Vale (Dâmbovița), Iedera (Dâmbovița), Valea Stanciului (Dolj), Amărăștii de Jos (Dolj), Ion Roată (Ialomița), Mironeasa (Iași), Gârceni (Vaslui),Colonia Nuci (Vâlcea), Chiojdeni (Vrancea) – care au finalizat cu succes procesul simplu de aplicare.
Unele comunități au utilizat cei 2500€ alocați pentru a renova și utila o sală de grupă nouă cu mobilă durabilă și prietenoasă pentru copii; altele au reparat acoperișuri și hornuri sau au instalat sisteme de încălzire în spații existente. Alții au cumpărat haine de iarnă și încălțăminte pentru copiii nou-înscriși, iar una dintre comunități a amenajat primul și singurul loc de joacă din localitate.
Creșterea numărului copiilor în comunitățile defavorizate și interesul în creștere al părinților săraci pentru grădiniță pun în continuare presiune pe echipele locale pentru mărirea capacității grădinițelor. OvidiuRo își propune să sprijine cât mai multe comunități în găsirea de soluții pentru anul școlar 2018-2019, astfel încât fiecare copil din România să poată beneficia de educație preșcolară.
Pentru 2018, OvidiuRo își propune:
1. Să formeze 1000 de profesori din învățământul preșcolar – cu accent pe practici educaționale adecvate vârstei, literație și implicarea părinților săraci în educația copiilor lor.
2. Să susțină profesorii care au participat la sesiunile de formare și care se înscriu să organizeze Cluburi de citit (O carte pe lună) în grădinițele lor cu: Kit-uri pentru Centrul de citit – conținând mobilier pentru copii (rafturi cu cărți la care cei mici să poată ajunge) și un covor confortabil unde profesorul și copiii să se poată aduna pentru citit;
Cărți ilustrate – titluri noi în fiecare lună, pe parcursul întregului an școlar astfel încât:
– Centrul de citit să se umple treptat de cărți atractive;
– fiecare copil să primească lunar o carte pentru acasă, pe care să o citească cu frații și familia;
– părinții care participă la sesiunile lunare de citit interactiv de la grădiniță să poată învăța tehnicile potrivite pentru citit cu copiii (inclusiv cum poți parcurge o carte împreună cu cei mici chiar și când nu știi să citești).
Statutul de membri în Rețeaua Profesorilor pentru Literație Timpurie: o comunitate de practică construită prin comunicare online constantă – împărtășire de bune practici și sfaturi – și prin întâlniri anuale.
3. Să educe părinții săraci, de multe ori analfabeți, cu privire la importanța cititului și a comunicării cu cei mici și să contureze pentru aceștia cele mai bune tehnici pentru cititul de acasă.
4. Să invite jurnaliști, personalități publice și lideri de opinie să ni se alăture și să citească copiilor – ca prim pas pentru a înțelege mai bine condițiile din aceste comunități marginalizate, în care trăiesc multe familii defavorizate; să genereze materiale de presă complementare campaniei naționale „Dai carte, ai parte” de promovare a cititului interactiv via TV, radio, print și online.
Mai multe detalii aici!