Iulia Maria Vîrban si Adelina Maria Popescu, eleve în clasa a XI-a la profilul real în cadrul Colegiului Națonal „Ion Minulescu”, au realizat o performanță inedită pentru Slatina: calificarea la Olimpiada Internațională „Lectura ca abilitate de viață”.
Slatina Buzz! a stat de vorbă cu cele două olimpice
Ce v-a făcut să alegeți această olimpiadă dintre toate celelalte variante posibile?
Iulia: „Din punct de vedere extrinsec, olimpiada m-a ales pe mine, deoarece, obținând locul I la Olimpiada Națională de Limba și Literatura Română, am fost catapultată în lotul României la Olimpiada Internațională de Lectură. Iar intrinsec a existat pasiunea de a citi și a mă defini prin ceea ce citesc.”
Adelina: „Olimpiada de lectură este un alt fel de olimpiadă, iar eu întotdeauna am fost atrasă de lucurile diferite, care sparg aceste tipare ale realității cu care suntem obișnuiți. La prima ediție mi-a plăcut foarte mult cum sună „Lectura ca abilitate de viață”, pentru că atunci începusem să am o pasiune pentru lectură și mi-am dorit să încerc o experiență nouă.”
Având în vedere că voi sunteți repartizate la un profil real, ce vă motivează să faceți performanță în acest domeniu ce ține de un profil uman?
Iulia: „Nu cred că dacă ești repartizat la un profil real, performanțele trebuie să fie circumscrise doar materiilor ca matematica sau fizica. Cred că lectura este tocmai însumarea celor amintite, este un proces larg ce mă motivează să fac performanță prin realizarea de conexiuni între real și uman. De asemenea, această pasiune pentru tot ce înseamnă română și lectură o datorez doamnei mele profesoare, Irina Perianu, care m-a format și mă formează în continuare ca om.”
Adelina: „Cred că tocmai această repartizare la profil real și această încadrare în niște limite de genul mate-info-fizică m-a determinat să particip la olimpiadă, pentru că avem nevoie de un moment de respiro întotdeauna, iar eu în asta îmi găsesc răgazul. Dincolo de toate funcțiile matematice, teoremele fizice și programele informatice, lectura mă ajută să evadez. De asemenea, e foarte frumos sentimentul prin care, fiind repartizată la acest profil real, am participat la olimpiada de lectură și am găsit copii în aceeași situație ca mine. Noi, ca oameni, avem nevoie să spargem barierele spațiului acesta cotidian și să experimentăm ceva diferit și eu chiar îmbrățișez tot ce înseamnă extracurricular. Noutatea e ceva important în viața noastră.”
Ce înseamnă această experiență pentru voi?
Iulia: „Această experiență este ceva inedit pentru mine. Ai sentimentul că ești un cititor avizat, că ai obținut o performanță ce te face să crești în ochii oamenilor. Această experiență este o împlinire spirituală, o împăcare cu tine, o conexiune cu dascălul, ce a împărtășit intensitatea emoțiilor pe care le-ai trăit și tu, o confirmare a drumului pe care am ales să îl urmez. Se fundamentează o alegere reciprocă între subiect, obiect, experiența olimpiadei. Aș fi ipocrită dacă aș spune că nu favorizează creșterea stimei de sine, într-un cuvânt evoluția, o evoluție ce este totodată stabilită în plan individual, dar și colectiv.”
Adelina: „A fost o experiență de mobilizare maximă, în care mi-am antrenat foarte mult capacitățile mentale în condiții de stres și am învățat să mă controlez, fiind o oportunitate de a mă acomoda cu mine. Pe lângă toate aceste lucruri intrinseci, a însemnat o experiență frumoasă cu exteriorul, pentru că am cunoscut copii minunați, am avut parte de niște seri de socializare și de niște deschideri de perspectivă la care nu mă așteptam. Pe lângă acest schimb de opinii, a existat și un schimb mai profund de informații, din care am rămas cu foarte multe lucruri interesante.”
Ce sfaturi aveți pentru cei care vor să participe la această olimpiadă?
Iulia: „În primul rând, să o simtă. În al doilea rând, să aloce foarte mult timp lecturii și abilității de a avea conexiuni și a le expune în scris. De asemenea, să se dedice complet. Dacă debutează cu dorința de a câștiga, nu cred că este în avantajul lor. Să aibă încredere în dascălii lor, să fie conștienți că nu este ușor, și să iubească ceea ce fac. Literatura și lectura nu se fac din fotoliu, cu o cană de ceai în mână, ci din inimă și minte, pachetul esențial pentru a te aventura în această olimpiadă. Cel mai important este să nu renunțe și să nu uite niciodată plăcerea de a citi, care stă dincolo de orice competiție. Cel mai bun sfat nu este nici al meu, nici al altui participant, ci acela pe care vor ajunge să și-l dea chiar ei.”
Adelina: „Așa cum spune și titlul, este nevoie de lectură multă, deoarece pe asta se bazează, pe avizarea unor competențe de lector experimentat și adaptat avansului tehnologic. Trebuie să pună și pasiune, care este un element cheie, pe lângă toate regulile care trebuie urmate la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață.” Oricine simte că poate să facă ceva frumos din scris e liber să participe, să se exprime și cel mai frumos sentiment nu e când te vezi în primele locuri sau când afli că ai obținut un punctaj foarte bun, ci după ce ai dat foaia de concurs, când îți relaxezi puțin mușchii încordați și îți destinzi neuronii, când realizezi că ai făcut-o și pe asta. Merită să participi pentru astfel de senzații tari.”