Fiecărui elev de liceu îi trece măcar o dată prin minte întrebarea „Să rămân la facultate în țară sau să merg în străinătate?”. Alegerea unei facultăți este un proces dificil, iar elevii apelează des la persoanele din jur când vine vorba de luarea unei decizii. Acest subiect a fost abordat în nenumărate rânduri și încă există mulți factori care ar trebui luați în considerare.
Conform unui studiu recent RIUF, procentul elevilor care iau în considerare varianta de a rămâne în țară, cât și cea de a pleca în străinătate este de 52%, pe când 37% decid să urmeze o facultate într-o țară străină, iar doar 11% au în gând doar varianta rămânerii în România.
În plus, numărul elevilor care aleg să își continue studiile de după liceu în străinătate pare să crească de la an la an. Motivul este unul simplu: existența unor perspective de viitor favorabile la absolvirea facultății.
Acesta pare să fie principalul semnal de alarmă în țara noastră în prezent. Absolvenții de facultate sunt numeroși, iar rata de angajare a scăzut îngrijorător. Tot mai mulți tineri din România realizează că la finalizarea unei universități este foarte dificil să-ți găsești un loc de muncă stabil în domeniul în care ești specializat. Pe de altă parte, un număr mare de absolvenți de liceu decid să studieze în străinătate cu speranța unor șanse mai mari de angajare la întoarcerea în România. Trebuie menționat, însă, că urmarea unei facultăți în altă țară nu garantează existența unui avantaj în cadrul unui interviu de angajare.
Unul dintre principalele avantaje ale studiului în străinătate este expunerea la o gamă largă de materii și tehnici de învățare, deschiderea unor orizonturi mai largi de dezvoltare pe plan personal și profesional. De asemenea, este pus accentul pe partea practică, pe când România încă are nevoie de evoluție în acest sens.
Un lucru ce îndepărtează multe persoane de ideea unei facultăți în străinătate este taxa de școlarizare, care o depășește cu mult pe cea din România. Bineînțeles că există posibilitatea unor burse de studiu, finanțate chiar de stat, una dintre cele mai cunoscute fiind Erasmus. Pentru a fi acceptat în acest program, este necesară întocmirea unui dosar care să conțină detalii despre parcursul academic: diplome obținute la diverse olimpiade și concursuri școlare, scrisori de recomandare, precum și un plan de studiu. De asemenea, voluntariatul este un factor important în selectarea elevilor care să dispună de o bursă.
O diferență semnificativă între studiul în țară și cel în străinătate este modalitatea de admitere la o facultate. În România, aceasta se face în mare parte prin intermediul unui examen de admitere, pe când facultățile din afară se bazează pe depunerea unui dosar. Așadar, pentru cei ce doresc să urmeze studiile într-o țară străină sunt necesare media la examenul de bacalaureat și un dosar care să conțină performanțele școlare din anii anteriori de studiu.
Am ales să-mi continui studiile în România
Personal, după un timp îndelungat de gândire și cântărire a acestor variante, am ales să-mi continui studiile în România. Unul dintre motive, poate pueril, este capacitatea de adaptare la o cultură total diferită de cea cu care am fost obișnuită, această ușoară teamă de necunoscut.
Motivul principal este că eu încă văd posibilă o schimbare în România. O schimbare ce stă în mâinile generației din care și eu fac parte. Avem capacitatea de a evolua pe multe planuri, mai ales pe cel educațional, dacă se vrea acest lucru.
Poate va fi dificil, poate va fi un proces de lungă durată, însă, în timp, cred cu tărie că și țara noastră poate ajunge una dintre acele țări unde ești mândru să spui „Sunt acasă”. Ca o concluzie, deoarece fiecare alege ce drum vrea să urmeze, am un singur sfat pentru toți tinerii: faceți cum simțiți, alegeți ce credeți că este cel mai bine pentru voi și nu plecați urechea la spusele celorlalți, pentru că viitorul vostru e numai și numai în mâinile voastre.